انواع پولیش فلزات

پولیش فلزات یک روش تکمیلی و در بسیاری از فرآیند های تولید یک مرحله ضروری می باشد که از مواد ساینده برای صاف کردن سطوح استفاده می کند و هنگام صیقل دادن، سطوح اجسام فلزی از عیوب خلاص می شوند و بازتاب و براق تر می شوند.

هدف از پرداخت فلزات و معرفی انواع آن 

جدا از ارزش آرایشی و زیبایی، پولیش فلز یک هدف عملی نیز دارد. در زیر سطح، اکسیداسیون فلز را از بین می برد و از خوردگی بیشتر جلوگیری و عمر کاری آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

پولیش فلز را می توان با چندین نوع ساینده انجام داد. انتخاب بهترین ساینده برای آن تا حد زیادی به شرایط ماده ای که صیقل داده می شود بستگی دارد.

پولیش فلزاتی نظیر الومینیم، استیل، مس و فولاد به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد و البته برای انجام این موارد باید بررسی و تحقیق لازم انجام شود:

  • خمیر پولیش فلزات
  • پولیش فلزات با سنگ پولیش ویبره
  • استفاده از الکتروپولیش

کاربرد خمیر پولیش فلزات و نحوه استفاده

با استفاده از خمیر پولیش، سطح فلزات صیقل داده می شوند و در نهایت سطحی براق و صاف ایجاد می شود و ظاهری زیبا برای قطعه ایجاد می شود.

استفاده از خمیرپولیش برای  فلزاتی نظیر مس، الومینیم و استیل و برنج نه تنها سطح آنها را براق میکند بلکه سطح آنها اکسید زدایی نیز می شوند و از آسیب حفظ  می شوند.

فلزات معماری، ظروف آشپزخانه، قطعات فلزی خودرو و نرده ها تنها برخی از محصولاتی هستند که قبل از رسیدن به بازار صیقل داده می شوند.
از دیگر کاربرد های خمیر پولیش فلزات مانند خمیر پولیش استیل در صنایع غذایی، کارخانه های لبنی و دارو سازی جهت جلوگیری از خوردگی فلز و از بین بردن باکتری یا قارچ ها می باشد، بنابراین ایمنی محصول را تضمین می کند.

انتخاب بهترین پولیش فلزات بستگی به شرایط و جنس ماده مورد نظر دارد.

برای پولیش کردن سطح فلز با استفاده از خمیر پولیش، معمولا در ابتدا از خمیر پولیش زبر و بعد از آن  از خمیر پولیش نرم استفاده می کنند.

برای دستیابی به یک سطح آینه ای مانند، از خمیر پولیش خاص و از دستگاه پولیش پرسرعت (گیلانس) استفاده می شود.

خمیر پولیش فلزات
خمیر پولیش فلزات

پولیش فلزات با سنگ پولیش ویبره

پولیش ارتعاشی نوعی فرآیند تولید انبوه تکمیل است که برای از بین بردن جای جوش، رسوب زدایی، تمیز کردن و براق کردن تعداد زیادی از قطعات نسبتا کوچک استفاده می شود.

در این عملیات دسته ای، گلوله هایی با شکل خاص از جنس سرامیک یا پلاستیک و قطعات کار در یک وان ارتعاشی (دستگاه ویبراتور) قرار میگیرند، سپس وان و تمام محتویات آن لرزانده می شود.

عمل ارتعاشی باعث ساییده شدن سنگ پولیش ویبره بر روی قطعه کار می شود که نتیجه مطلوب را به همراه دارد.

بسته به کاربرد، این فرآیند می تواند خشک یا مرطوب باشد که در فرآیند مرطوب می توان از انواع شامپو ویبره استفاده کرد.

مزایای پولیش ویبره

از مزایای این روش نسبت به بشکه های چرخشی، این است که ویژگی های داخلی مانند سوراخ را نیز پولیش می کند، همچنین سریعتر و بی صداتر است.
این فرآیند در یک وان باز انجام میشود تا اپراتور بتواند به راحتی مشاهده کند که آیا سطح مورد نیاز به دست آمده است یا خیر.

دستگاه ویبره پولیش و پرداختکاری فلزات، برای تمیز کردن و براق کردن قطعاتی از جنس مس ، الومینیم ، استیل، زاماک و … استفاده می شود.
به همراه این دستگاه از سنگ های سرامیکی و مایع پولیش فلزات( شامپو پولیش ) استفاده می شود.

شامپو های ویبره و یا همان شامپو پولیش کمک می کند که قطعات، همزمان چربی گیری و براق و تمیز شوند.

سنگ های سرامیکی یا همان سنگ پولیش ویبره در اشکال و سایز های مختلف، تولید می شوند که هر کدام بسته به نوع و جنس قطعه کار استفاده می شوند.

از دستگاه ویبره برای براق کردن و تمیز کردن قطعات مربوط به خودرو و قطعات تراشکاری استفاده می شود.

دستگاه ویبره به صورت همزمان عملیات پلیسه گیری ، چربی گیری ، براق کردن و رسوب برداری را انجام میدهد.

سنگ پولیش ویبره
سنگ پولیش ویبره

پولیش فلزات با استفاده از الکتروپولیش

الکتروپولیش، سطح میکروسکوپی اجسام فلزی را با حذف یک لایه نازک از سطح فلز صاف می کند و آن را تمیز و از نظر میکروسکوپی صاف می کند.

در حین الکتروپولیش، فلز در محلول الکترولیت غوطه ور می شود و تحت جریان الکتریکی مستقیم قرار می گیرد.
جسم به صورت آندی حفظ می شود و اتصال کاتدی به یک هادی فلزی نزدیک برقرار می شود. در حالی که جریان الکتریکی سطح قطعه را از بین می برد و سطح آن را صاف می کند.

اگر چه این روش مزایای بسیاری دارد اما لازم به ذکر است که بسیاری از فلزات الکتروپولیش نمی شوند زیرا هزینه های راه اندازی و نیاز به پرداخت قطعات در تیراژ بالا می تواند بسیار پر هزینه باشد.

پولیش فلزات با استفاده از الکتروپولیش
پولیش فلزات با استفاده از الکتروپولیش

در رابطه با موارد استفاده هر یک از روش های فوق الذکر، در نظر داشته باشید که پولیش فلزات، بستگی به اندازه قطعه و همچنین ابزار های موجود دارد.

برای مثال قطعات تیراژ بالای ساخته شده از الومینیم با استفاده از دستگاه ویبره، پولیش می شوند، در صورتی که برای براق کردن و پولیش ورق یا پروفیل الومینیم از خمیر پولیش الومینیم استفاده می شود.

از آلومینیوم گرفته تا تیتانیوم، ما تخصص لازم برای پرداخت فلزات شما را با توجه به مشخصات دقیق شما داریم

و مفتخریم که بهترین خدمات پرداخت را برای هر فلزی که در تولید مدرن استفاده می شود، ارائه می دهیم.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما